Bouw jij straks je eerste MOOC?

De MOOC (Massive Open Online Course) wint ook in Nederland aan populariteit. Het feit dat deze gratis online cursussen voor iedereen toegankelijk zijn, maakt een MOOC niet alleen een aantrekkelijke vorm om kennis over te dragen, maar ook een marketingtool: je kunt aan de leergierige wereld laten zien wat je voor kennis in huis hebt. In deze blog vertelt Eva Boswinkel (communicatieadviseur bij ROC van Twente) meer over de MOOC als marketingtool en geeft Sebastiaan Terpstra, adviseur Educatieve Technologie (eveneens ROC van Twente) enkele tips voor de bouw van een eerste MOOC.

In de Verenigde Staten is de Massive Open Online Course al zowat een ingeburgerd begrip. Universiteiten, community colleges en commerciële instellingen hebben verschillende MOOC’s. Nederland blijft niet achter: zo’n vijftien onderwijsinstellingen, waaronder universiteiten als de Universiteit Leiden, de Erasmus Universiteit en TUDelft en hogescholen als de HvA, de HAN en Fontys, ontwikkelen MOOC’s. Ook het mbo proeft voorzichtig van deze nieuwe attractieve vorm van lesgeven. Zo hebben enkele enthousiaste docenten van ROC van Twente de handen ineen geslagen om een MOOC te ontwikkelen op het gebied van sociale media en ondernemerschap.

Interactie
‘Online leren wordt steeds belangrijker. We kunnen en willen tegenwoordig overal informatie vandaan halen en met elkaar delen’, vertelt Eva Boswinkel, communicatieadviseur Innovatieprojecten bij ROC van Twente en voormalig docent Communicatie & Marketing. In die laatste hoedanigheid stond zij aan het kraambed van de eerste MOOC van ROC van Twente. Boswinkel maakte deel uit van het groepje enthousiaste docenten dat de eerste Twentse MOOC ontwikkelde. De MOOC ging in juni 2015 live. Vanaf dat moment kon iedereen die belangstelling had voor het thema zich gratis inschrijven en vervolgens direct aan de slag gaan. Het volledige onderwijsprogramma was zelfstandig in gemiddeld 10 uur te doorlopen, waarbij de deelnemer actief kennis vergaarde door video’s te kijken, opdrachten en quizzen te maken en bijdragen te leveren aan discussiefora. Er ontstond zo niet alleen interactie met de leerstof, maar ook met de andere deelnemers.

Positioneren
‘De MOOC is echt een mooie vorm om te laten zien wat voor kennis wij als mbo-instelling in huis hebben’, stelt Boswinkel. ‘Zowel ondernemerschap als educatieve technologie zijn belangrijke pijlers voor dit ROC. We positioneren ons door de MOOC als expert en laten zien hoe divers ons onderwijs is. Ik pleit dan ook voor meer experimenten met MOOC’s in het mbo!’

MOOC bouwen? Denk dan hieraan!
Een van de collega’s met wie Eva Boswinkel de ‘sociale media’-MOOC ontwikkelde is Sebastiaan Terpstra, adviseur Educatieve Technologie bij ROC van Twente. Wat voor tips heeft hij voor het bouwen van een MOOC?

Kies voor gebruikersgemak en betrouwbaarheid
‘Het begint wat mij betreft bij de juiste keuze voor je MOOC-platform – de digitale omgeving van je online cursus. Die keuze zou ik vooral laten afhangen van het gebruikersgemak. Zowel voor de achterkant, het bouwen, als voor de deelnemer aan de voorkant. Betrouwbaarheid is ook belangrijk. Omdat de gebruikers niet op locatie zijn, kun je deelnemers maar beperkt technische ondersteuning geven, dus het moet intuïtief zijn. De werking van het systeem mag niet in de weg staan van het leren.’

Kies één systeem voor al je MOOC’s
‘Verder is het verstandig om vanuit efficiëntie, kosten en onderlinge uitwisselbaarheid vanuit de school voor één systeem te kiezen waarin je alle MOOC’s maakt. Je moet eerst goed kijken wat je wilt en wat je belangrijk vindt. Je keuze moet aansluiten bij je visie op leren, de gekozen didactiek en de usability.’

Vermijd systemen met licenties
‘Zorg er ook voor dat het een systeem is die gebouwd is op openheid. Als je een systeem hebt waarbij je per licentie moet betalen, kom je echt voor vervelende verrassingen te staan als je meer inschrijvers krijgt dan je vooraf had verwacht. Beter is om te kiezen voor een systeem met een vaste prijs ongeacht het aantal gebruikers. Of je kiest een open source systeem, zoals Moodle, EdX of Google Course Builder. Een derde optie is alles zelf bouwen, of laten bouwen. Dan heb je zonder concessies precies wat je wilt. Maar dat kan erg duur zijn.’

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


− drie = 2