Film in, boek uit?

Vorige week kwam de Radboud Universiteit met een onderzoek naar buiten waaruit bleek dat leerlingen meer leren van een Youtube-filmpje dan van een handboek. Dat biedt kansen.

De uitkomsten van dit onderzoek bevestigen wat onderwijsprofessionals dagelijks ervaren. Maar ja: je heb verplichte lesstof – vaak nog verpakt in een mooie kaft – en niet overal een kek filmpje bij. Wat te doen?

  1. Laat leerlingen zelf het instructiefilmpje maken. Met het boek als uitgangspunt. Kennisnet financierde jaren geleden een onderzoek dat uitging van de vraagstelling: Het was al bekend dat het bekijken van een filmpje waarin iemand (het model) iets uitlegt een effectieve leermethode is. Nu is ook onderzocht wat het leereffect voor het model zelf is. De Erasmus Universiteit voerde het onderzoek destijds uit en de conclusie laat zich raden. Deze aanpak heeft zoveel voordelen: leerlingen gaan actief – en met elkaar – aan de slag. Ze vinden het maken van filmpjes vaak leuk. Ze zijn behalve met de stof ook bezig met ontwerpen, samenwerken, script schrijven, monteren enzovoort.
  1. Gebruik het filmpje in andere klassen en voor je profilering. Zoals gezegd: de stof beklijft beter als leerlingen een film bekijken in plaats van uit boeken leren. Daarbij kan jouw school zich met zo’n film geweldig profileren. Uiteraard moeten de makers daar wel mee instemmen en de film van goede kwaliteit zijn. Kosten: nul euro.  Als leerlingen het slim aanpakken, kunnen ze er zelfs mee verdienen. Leuke opdracht binnen het vak economie?
  1. Beloon leerlingen voor hun inzet (niet voor hun intelligentie). Dat ligt bij het maken van een film sowieso voor de hand, want het vraagt om grote inzet, hard werken en geduld. Gunstig: uit onderzoek blijkt dat het belonen voor inzet de ontwikkeling stimuleert. Zie dit filmpje (dat blijft beter hangen J). Indirect laat het zien hoe belangrijk communicatie is. ‘Wat heb jij hard gewerkt’ geeft een boost: de leerling wil nog meer leren. Het compliment ‘Wat ben jij slim!’ levert het tegenovergestelde op. Beetje met de haren erbij gesleept, maar desalniettemin opvallend.

Zeker geen hogere Wiskunde. En er zijn ongetwijfeld leerkrachten en docenten die het al zo aanpakken. Ben benieuwd naar voorbeelden!

Margot Schmitz

Complexe projecten en thema’s. Daar wordt deze Nijmeegse blij van. Margot is gespecialiseerd in de onderwijs- en zorgsector, maar is tegelijkertijd een alleseter. Dat geldt voor onderwerpen én producten: van ROC tot vervoersconcessie, van conceptontwikkeling tot communicatieplan. Is dol op echte drop, gekke woorden en groene fietsen.

Twitter LinkedIn 

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


twee − = 1