Aandachttrekkers voor open dagen

Om aankomende studenten te enthousiasmeren voor je onderwijsinstelling heb je tegenwoordig aan een banner, een flyer, een advertentie en een website niet meer genoeg. Je moet het grootser aanpakken, met een van sociale media doorspekt wervingsbombardement. Dat gebeurt dan ook volop.

Wie de afgelopen weken een beetje om zich heen gekeken heeft, kan het niet ontgaan zijn dat er binnenkort weer allerlei open dagen zijn. Tijdens een recente treinreis turfde ik ruim tien onderwijspanden die me lieten weten dat het straks weer open huis is. En dat terwijl ik af en toe weg sukkelde – het was tijdens de besneeuwde dagen tussen de kerststol en de oliebol.

Banners op onderwijsgebouwen zijn, met name in het beroepsonderwijs, al jaren een in het oog springende manier om de open dagen aan te kondigen. Nogal old skool, net als een advertentie in de krant. Daar bereik je vooral de ouders mee. Geen onbelangrijke groep als het gaat om het maken van een opleidings- en schoolkeuze. Een groeiende groep onderwijsinstellingen gooit het echter ook over een andere, sociale mediadoorspekte boeg, in de hoop daarmee jongeren te enthousiasmeren voor hun school. Een kleine rondgang bij mbo-instellingen levert al een mooie staalkaart op van aandachttrekkers.

Beeldkracht
Zo maakte MBO Amersfoort  ondermeer een animatie rondom de vraag ‘Wist jij dat MBO Amersfoort dichterbij is dan je denkt?’ en animatie die je in zeven tips helpt bij je studiekeuze. Vorig jaar gebruikte MBO Amersfoort een vergelijkbare aanpak. Je mag er dus van uit gaan dat de korte filmpjes in felle kleuren aanslaan.

MBO Amersfoort - Dichterbij dan je denkt
Ook ROC van Twente onderstreept de kracht van het beeld. Deze mbo-instelling heeft een campagne bedacht, waarin studenten – toch altijd de beste ambassadeurs om nieuwe studenten warm te maken – laten zien dat ze ‘selfmade’ zijn. ‘Zij gingen de uitdaging aan en nu maken ze het zelf, letterlijk en figuurlijk. Met hun eigenschappen én de juiste mbo-opleiding’, aldus de ‘selfmade’-landingspagina. Op deze webpagina vind je ook diverse filmpjes, zoals deze, gemaakt door student Demy Gringhuis.

ROC van Twente - Selfmade

Digitaal magazine
Wellicht omdat er ook nog fervente bladeraars en swipers zijn, heeft Noorderpoort College het anders aangepakt. Deze mbo-instelling uit het noorden van het land maakte een brochure met de titel ‘Jouw SUC6 voorop’ (een pay-off die het Noorderpoort tegenwoordig vaker gebruikt). De brochure is geüploaded via de site www.issuu.com. Op deze website kun je elke pdf bladerbaar maken. Doordat Noorderpoort weinig tekst gebruikt en een simpele bladspiegel gekozen heeft, is het allemaal goed leesbaar gebleven.

Noorderpoort College - Jouw SUC6 voorop

Het voordeel van film en een digitaal magazine als dat van het Noorderpoort College is dat je in de korte tijd dat je de aandacht van de kijker/bladeraar hebt, toch veel kunt laten zien. Handig, zeker als je veel opleidingen hebt die je wilt belichten. Dat krijg je met een poster niet voor elkaar, of je moet een gespecialiseerde vakschool zijn, zoals SintLucas. Dan kan één beeld meer zeggen dan duizend woorden. De posters zijn gemaakt door SintLucasstudenten en onderstrepen de creativiteit die je op deze vakschool kunt ontplooien.

open dag SintLucas
En bij jou…?
Hierboven staan maar enkele in mijn ogen geslaagde aandachttrekkers voor de komende open dagen. Zeker in combinatie met andere, al dan niet traditionele middelen, kunnen ze ervoor zorgen dat de studenten je open dagen weten te vinden. Wellicht gebruikt jouw onderwijsinstelling ook een attractieve vorm die het verdiend om vermeld te worden. Laat het me gerust weten door op deze blog te reageren!

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


6 + = vijftien