Twitteren namens je school

Zo ongeveer elke onderwijsinstelling heeft een eigen Twitteraccount. Een account dus, dat gebruikt wordt om namens de gehele organisatie tweets te versturen of te reageren op tweets. In welke mate dit gebeurt kun je vrij simpel in kaart brengen, net als het aantal volgers. Deze gegevens zijn immers openbaar.

Voor het middelbaar beroepsonderwijs is dat onlangs voor het tweede achtereenvolgende jaar gebeurd. Webcarespecialist Obi4wan inventariseerde van 87 mbo-instellingen de resultaten over 2014 en zette deze af tegen de resultaten van het vergelijkbare onderzoek over 2013. Hieronder vind je de belangrijkste resultaten. Zoek je tips om beter te twitteren namens je school? Lees dan ook deze blog!


Meer tweets
De mbo-scholen zijn in 2014 duidelijk actiever in gesprek op Twitter dan in 2013. Gezamenlijk werden er namens de mbo-instellingen (los van de individuele tweets van bestuurders en mbo-professionals) 16 procent meer tweets verstuurd. Een aantal scholen heeft zelfs een reuzeslag gemaakt als het gaat om het aantal tweets: Groenhorst Velp, MBO Utrecht, ROC A12 en West-Brabant zijn flink gaan tweeten in het afgelopen jaar. Het aantal tweets steeg voor alle vier met meer dan 650 procent.


Meer reacties
Ook het aantal reacties groeide fors: 2014 zag een toename van 22 procent. Opvallend daarbij is de toename van reacties van ROC A12: de medewerkers achter het A12-account reageerden in 2014 222 keer, tegen 5 (!) keer in 2013. De meeste reacties werden verstuurd door MBO Amersfoort en Rijn IJssel, zij verstuurden respectievelijk 555 en 541 reacties.


Langere reactietijd

Tegenover de toename van het aantal (reactie)tweets staat wel een langere reactietijd. Gemiddeld is de reactietijd 12 procent langer geworden. Kregen Twitteraars in 2013 nog binnen 12 uur een reactie, in 2014 moesten ze gemiddeld langer dan 13 uur wachten. Verklaring hiervoor ligt aan het feit dat veel mbo-instellingen geen webcare uitvoeren in de avond, de nacht en in het weekend, aldus de onderzoekers. De medewerkers beantwoorden de avond- en weekendtweets vaak pas de volgende (maandag)ochtend. ROC de Leijgraaf en MBO Utrecht – in 2014 ten opzicht van 2013 toch al opvallend actief op Twitter – zijn afgelopen jaar niet alleen begonnen met reageren, maar deden dit binnen respectievelijk 6 en 8 uur. Ze zitten daarmee ruim onder de gemiddelde reactiesnelheid van 13 uur. Er zijn ook uitschieters naar boven, waarbij twitteraars soms meer dan twee volle dagen op een reactie moesten wachten…


Meer volgers
Groenhorst Velp, Kellebeek College, ROC Horizon College, Groenhorst Ede en ROC West-Brabant zagen hun volgers aantal meer dan verdubbelen. Twee van deze instellingen, Kellebeek en ROC Horizon College, deden dat zonder een eigen volgoffensief. Alfa College kreeg dit jaar het meest aantal volgers erbij: 593.

Meer over het onderzoek lees je in dit bericht. Verder is er ook een overzicht met de cijfers per mbo-instelling.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


2 − = nul