Tips om beter te twitteren namens je school

In de blog Twitteren namens je school lees je de resultaten van het kwantitatieve onderzoek dat webcarespecialist Obi4wan hield naar het Twittergedrag van 87 mbo-instellingen in 2014. Dit is het tweede keer dat dit onderzoek gehouden wordt. In een jaar tijd is  veel verbeterd, maar er zijn nog diverse slagen te halen. Daarom zetten we hieronder enkele tips op een rij.

 

Wees selectief bij het versturen van tweets
Je hoeft niet elke dag iets de wereld in te zenden. Zorg ervoor dat elke tweet die je namens je onderwijsinstelling de wereld in stuurt de moeite van het lezen waard is. Als je zorgt voor interessante content, komen bovendien de volgers vanzelf.


Gebruik Twitter vooral om te converseren
Sociale media zijn met name middelen om verbonden te zijn met anderen. Hou dus goed in de gaten dat je niet alleen maar zendt en informeert. Luisteren naar (en reageren op) je publiek is nét zo belangrijk als twitteren. Je hebt – ook als organisatie – 2 oren en 1 mond. In die verhouding moet je ze eigenlijk ook gebruiken

Zorg ervoor dat er maar één officieel Twitteraccount is voor jouw onderwijsinstelling
Het kan goed zijn dat er meerdere Twitteraccounts zijn, die al dan niet in gebruik zijn. Wellicht is deze ooit opgestart door een van je collega’s. Het kan ook zijn dat een leerling of student een dergelijke account heeft aangemaakt. Niet handig, want al die accounts komen die gewenste verbondenheid uit de vorige tip niet ten goede.


Monitor de berichten rondom je instelling
Reageer niet alleen op mentions, maar monitor actief wat er rondom je school gezegd wordt. Ga er vanuit dat veel studenten niet weten dat je een actief account hebt.


Durf het gesprek aan te gaan, vooral als het om klachten gaat
Een (onbeantwoorde) negatieve tweet draagt bij aan het beeld wat leerlingen of studenten van je instelling hebben. Zorg er dus voor dat je reageert. Reageer hierbij niet impulsief en vermijd oeverloze discussies.


Reageer zo snel mogelijk

Zorg ervoor dat je er als eerste bij bent, zeker als het om een klacht of een negatieve tweet gaat. Anders gaan de berichten een eigen leven leiden.


Lees je tweet of reactie nog even door voordat je deze definitief verzendt

Daarmee voorkom je eventuele spelfouten en kromme zinnen. Ook handig: laat je college de tweet/reactie nog even lezen. Je weet dan gelijk dat je niet te overhaast reageert. Want let wel: je schrijft namens de gehele organisatie en niet namens jezelf.

 

Denk goed na wie jouw organisatie gaat volgen
Scan het Twitter-profiel en de meest recente tweets van iemand of een bepaalde organisatie, voordat je besluit hem of haar namens jouw school te volgen. Daarmee selecteer je de voor jouw onderwijsinstelling relevante twitteraars. Block spammende twitteraars.

 

En verder…
…. als je je tweet opstelt rond de 100 karakters, kan je tweet makkelijker geretweet worden.
… een tweet, die begint met @ verschijnt alleen in de tijdlijn van jouw volgers die óók die persoon volgen.
… een tweet met een citaat heeft 30 procent meer kans op een retweet, een tweet met een foto die direct is geüpload naar Twitter heeft 94 procent meer kans op een retweet.
… met hashtags vergroot je eveneens de kans op een retweet (55 procent meer kans zelfs). Hou je wel een beetje in, want met al te veel hashtags maken je tweet onleesbaar.

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


3 − = nul