De wervende kracht van een snippertje les

Als IT-consultant leerde hij diverse bedrijven en sectoren van binnenuit kennen. Die kennis, gelardeerd met een enorme passie voor communicatie, pr, social media en technologie, maakt Jan Willem Alphenaar een spreker die u niet mag missen op MarCom in het onderwijs

jan_willem_alphenaar_webHet is een zonnige nazomerdag. We bevinden ons op Strijp-S, Eindhovense broedplaats voor creatieve start-ups, standplaats voor unieke designwinkels. Hier bevindt zich ook de Social Media Academy van Jan Willem Alphenaar. Vanuit zijn werkruimte trekt hij het land door om lezingen en trainingen te geven. Hier schrijft hij zijn boeken en blogs. En hier gaat hij zich voorbereiden op zijn presentatie op MarCom in het onderwijs. ‘Het is elke keer de uitdaging meer te weten van de nieuwste ontwikkelingen dan iemand uit de zaal’, stelt Alphenaar. ‘Ik wil de mensen een spiegel voorhouden, hen laten reflecteren op hun eigen handelen: is wat ik nu doe toekomstbestendig? Dat vergt wel het nodige voorwerk. In basis zijn de onderliggende processen in de diverse sectoren en branches grotendeels hetzelfde. Maar met een standaardpraatje kom je er niet.’

Veranderende onderwijsbehoeften

Wat Alphenaar precies gaat vertellen op MarCom in het onderwijs weet hij nog niet. Daarvoor is het nog te vroeg: de ontwikkelingen gaan immers razendsnel. ‘Natuurlijk zijn er wel enkele trends te benoemen. Zo is er een verandering van onderwijsbehoeften gaande: iedereen is bezig een eeuwige student te worden. We willen blijven leren, onze kennis blijven verbreden. Niet omdat het moet, maar omdat het leuk is. Wie passie voor zijn vak heeft, wil aan het eind van zijn loopbaan een hoger kennisniveau hebben dan aan het begin.’

Blended learning

Die kennis vergaren we het liefst op diverse manieren en in verschillende vormen: blended learning. Alphenaar: ‘Je hebt nu allerlei middelen en tools tot je beschikking waarmee je kennis – inhoud – in een andere vorm kan gieten. Hierdoor maak je het delen van kennis aantrekkelijk, zeker voor jongeren. De digitale opmars van de afgelopen tien jaar heeft een enorm effect gehad op het onderwijs en op de onderwijsontvangers. Je kunt eigenlijk niet anders dan daarop inspelen. Als leerlingen op de basisschool les krijgen op een iPad, moet dit een vervolg krijgen in het voortgezet onderwijs. Juist door met de vorm te spelen, door afwisseling te bieden, kun je leerlingen enthousiasmeren. Die zijn gewend om allerlei prikkels tegelijkertijd te krijgen. Ze kunnen niet langer dan 20 minuten luisteren. Zaak dus om je verhaal af te wisselen, bijvoorbeeld met een YouTube-filmpje of met een educatieve game. Dan sluit je echt aan bij de belevingswereld van jongeren.’

Branding

Als er eenmaal een mooie combinatie van online en offline onderwijsvormen gevonden is, dient dit niet tussen de muren van het klaslokaal gehouden te worden, onderstreept Alphenaar. ‘Laat docenten hun eigen lessen opnemen en zet deze online’, raadt hij aan. ‘Zeker als ze echt een goed verhaal houden over een bepaald onderwerp, is het beslist de moeite waard dit via social media te delen. Hierdoor kan de docent zichzelf profileren en daarmee ook zijn school. In de VS kiezen leerlingen en studenten hun onderwijsinstelling op basis van de docenten en hoogleraren die er les geven. Dat staat in Nederland ook te gebeuren. Er zit zoveel kennis in elke onderwijsinstelling. Die moet je gebruiken!’

Vier tips voor contentmarketing

Over hoe je kennis kunt inzetten om je school op de kaart te zetten, heeft Alphenaar heldere ideeën. Gevraagd naar tips, komt hij tot het volgende rijtje.

Tip 1: Doe aan ‘kennissampling’

Als je in een supermarkt rondloopt, krijg je regelmatig product samples aangeboden. Van een nieuw zoutje of drankje bijvoorbeeld. Dat kun je ook met kennis doen, stelt Alpenaar: ‘Laat bijvoorbeeld een kwartiertje van een les zien of schrijf een blog over nieuwe ontwikkelingen waarmee je onderwijsinstelling bezig is. Smaakt het naar meer, dan weet de consument je te vinden. Ook dit is voor docenten en scholen een manier om zich te profileren.’

Tip 2: Deel de kleine successen

Alphenaar: ‘Heeft een door jouw of door een van je docenten geschreven blog veel reacties? Wordt een van de colleges die je online hebt gezet goed bekeken? Deel het intern. Zo geef je het signaal af dat jezelf online profileren loont. En dat heeft ook een wervende werking naar buiten toe.’

Tip 3: Omarm Massive Online Open Courses (MOOCs)

Online is allerlei lesmateriaal en oefeningen te vinden die docenten kunnen inzetten in hun lessen. Zo kun je bij Kahn Academy duizenden educatieve filmpjes vinden, waaronder een groeiend aantal van Nederlandse docenten. ‘Sommige zien deze filmpjes als een bedreiging. Onzin’, stelt Alphenaar. ‘Docenten moeten juist kijken hoe ze dit materiaal kunnen integreren. En natuurlijk zelf ook filmpjes uploaden. Zo maak je het onderwijs aantrekkelijker en zet je jezelf en je school op de kaart.’

Tip 4: Richt een proeflokaal in om te experimenteren

Alphenaar: ‘Jongeren verwerken informatie op een andere manier. Daar moet het onderwijs op aansluiten. Hoe dat kan, is een zoektocht. Je moet experimenteren met verschillende vormen om te kijken wat aanslaat. Hiervoor kun je als school een proeflokaal inrichten, een ruimte waar alles kan en alles mag.’ En laat intern en extern weten dat je een dergelijk lokaal hebt. Dan weet iedereen dat jouw school bouwt aan het onderwijs van de toekomst…

Jan Willem Alphenaar is een van de sprekers op het tweedaagse congres Marcom in het Onderwijs. Meer weten over Jan Willem Alphenaar? Neem dan een kijkje op zijn website: www.jwalphenaar.nl

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


4 − = een