Vier tips voor een sterk merk

ROC Eindhoven en AOC Friesland gaan tegenwoordig door het leven als Summa College en Nordwin College. Twee naamswijzigingen als tastbaar resultaat van een koerswijziging. We zien een fris logo en lezen in persberichten over nieuwe visies en werkwijzen. Evidente stappen. Wat je zoal kunt doen om je organisatie stevig te profileren lees je in deze blog. Vier tips om de Nike of Apple onder de scholen te worden.

Tip 1: Blijf trouw aan je identiteit

Bij sterke merken ligt het imago (wat we zien) dicht bij de identiteit (wat we aanvoelen als de werkelijkheid). Onbewust blijkt de consument veel sterker beïnvloed te worden door de essentie van een merk, dan door een met veel bravoure en geschreeuw gebracht imago. Een sterk merk weet ook waarin het authentiek is. Het laat zien waarvoor het staat en waarnaar het streeft. Consumenten die meegaan in deze beleving raken actief en emotioneel bij het merk betrokken. Het merk boeit en bindt en krijgt zo meer waarde en betekenis.

Tip 2: Draag je authenticiteit consistent, consequent en uniform uit

Consumenten bind je aan je merk of organisatie door in je communicatie steeds te laten zien waar je voor staat. Hier geldt niet louter de kracht van herhaling, maar ook de kracht van bepaling: dit zijn wij, zo steken we in elkaar, dit kun je van ons verwachten. Je houdt de consument in je communicatie voortdurend dezelfde spiegel voor. Een zuivere spiegel, want het is de reflectie van je essentie. Herkent de consument zich in die spiegel – dit ben ik (of wil ik zijn)? Dan is de kans groot dat hij voor jou kiest. Soms tot aan het einde der tijden (merkentrouw). Want hij kan van je op aan, weet wat hij geleverd krijgt. In het onderwijs kan dat bijvoorbeeld een constante topkwaliteit zijn. Of uiterst tevreden studenten.

Tip 3: Gebruik een handige kapstok: de archetypen

Om het ‘dit ben ik en dit kun je van mij verwachten’ wat gemakkelijker te beschrijven hebben enkele marketinggoeroes de aloude archetypen van Carl Jung afgestoft. In totaal heb je twaalf archetypen, twaalf taartpunten waarover je het grootste gedeelte van alle merken en organisaties kunt verdelen.

automerken

Bron: Brand prototyping. Developing meaningful brands, Michel Jansen, Amsterdam, 2006.

 

Het zijn handige kapstokken, die wereldwijd door allerlei marketing-, reclame- en communicatieprofessionals omarmd zijn. Logisch, want het gaat hier om oerkarakters die iedereen herkent: de Held, de Leider, de Beschermer, de Joker, de Rebel et cetera. Bekijk de autoreclames van Twingo (Joker) en Mercedes (Leider) maar eens en ontdek de verschillen…}

Laten we bovenstaande eens betrekken op onderwijsinstellingen. Nordwin College bijvoorbeeld. Gelet op de tekst op mbogroen-friesland.nl en de naam kom je al snel bij de Bondgenoot. Nordwin betekent immers: vriend van het noorden. Het archetype Bondgenoot (in het engels ‘Everyman’) gedraagt zich als amicale buurman die zich open stelt voor de belangen en behoeftes van Jan en Alleman. Hij treedt op als behulpzame vriend met een hoog ‘doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg’-gehalte.

Tip 4: Benut alle mogelijkheden om je identiteit uit te dragen

Er zijn vele mogelijkheden om authentiek te communiceren. Het blijft niet bij een fraai logo en die heldere boodschap in dat persbericht. Ook door beelden en kleuren te gebruiken die bij je identiteit passen, communiceer je waartoe je op aarde bent. Of – vaak vergeten, maar cruciaal – door een passende taal en toon te kiezen. Daarbij geldt: hoe meer, hoe beter. Als alles dezelfde emotie uitstraalt, heb je een eenduidig verhaal.

 

Meer weten? Download dan dit whitepaper over authentieke communicatie.

 

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


6 + = vijftien