#kutschool! Of: Hoe scholen om moeten gaan met sociale media

Zoek op twitter naar de term #kutschool en je wordt (zelfs in de vakantie!) overstelpt met tweets van leerlingen die het even niet zo naar de zin hebben. Uit irritatie pakken zij de smartphone erbij en plempen hun vaak ongezouten mening op het internet. Soms zelfs met naam van school of leraar erbij. Hoe ga je daar als school mee om? Zeven tips.

Tip 1) Ga proactief te werk

Feit 1: Sociale media bestaan en gaan niet meer weg. Feit 2: Jongeren zijn socialemediagrootverbruikers. Feit 3: Jongeren denken vaak niet na voordat ze iets online zetten. Je kunt er als school dus niet omheen: om te weten wat je leerlingen online over je zeggen, zul je je als school moeten verdiepen in de wereld die ‘sociale media’ heet. Begin het nieuwe schooljaar goed en laat zien dat je je online manifesteert. Maak een Twitteraccount en een Facebookpagina en communiceer die via de bestaande media. En gebruik die accounts vervolgens om je boodschappen de wereld in te brengen.

Tip 2) Stel samen met je leerlingen online huisregels op

Sommige bedrijven hebben een socialemediaprotocol waarin tot op de komma beschreven staat wat je wel en niet online de wereld in mag brengen. Hoe ga je met elkaar om? En hoe niet? Het lijkt mij een goed idee voor scholen om bijvoorbeeld in de Facebookgroep van de school samen met je leerlingen online huisregels op te stellen. Zo laat je niet alleen zien dat je het internet begrijpt, maar ook dat je oog (en oor) hebt voor je leerlingen.

Tip 3) Maak één medewerker verantwoordelijk voor het socialemediabeleid op school

Op sociale media is zeven dagen per week 24 uur per dag leven. Het is dan ook zaak dagelijks te monitoren wat er online over je school gezegd wordt. Bij voorkeur door iemand die al bekend is met sociale media, die de ongeschreven regels kent en meerdere malen per dag even tijd heeft om te kijken wat er online gebeurt. Hoe? Door Google Alert elke dag automatisch het internet af te laten zoeken naar de naam van je school. Of door een twitteraccount aan te maken, Tweetdeck te installeren en een zoekactie in te stellen naar de naam van je school. Waarom zouden scholen niet aan webcare kunnen doen om zo hun eigen naam én die van de leerling te beschermen?

Tip 4) Maak duidelijk dat je weet wat er speelt

Alleen luisteren is niet genoeg. Je zult in moeten grijpen wanneer je ziet dat iemand zich online stuitend uitlaat over een docent of de school. Dat kun je online regelen door iemand een bericht te sturen met de vraag of hij zijn tweet of online bericht wil verwijderen. Maar het is volgens mij beter om dergelijke zaken in het echte leven ter sprake te brengen. Door iemand bijvoorbeeld uit te nodigen voor een gesprek en hem zo in te laten zien dat het voor niemand goed is om negatieve berichten te plaatsen. Alleen zo krijg je bij leerlingen tussen de oren dat ze na moeten denken over wat ze posten.

Tip 5) Help je leerlingen

Leerlingen die zich online begeven, weten vaak niet dat hun tweets voor iedereen te lezen zijn. Zo kwam een vader er bij toeval achter dat intieme details van zijn leven via zijn tienerdochter het net op kwamen (lees het artikel In de ban van Twitter (Volkskrant, 27 april 2011). Ook snappen scholieren vaak nog niet dat hun ongenuanceerde en negatieve uitlatingen niet alleen negatief op hun school maar ook op henzelf afstralen. Ze moeten fouten maken om te snappen dat het internet alles onthoudt. En ze moeten vervolgens op die fouten aangesproken worden om in de toekomst diezelfde fouten niet meer te maken.

Tip 6) Betrek je docenten

Docenten zijn niet alleen medebeschermer van jouw schoolnaam, maar ook van hun eigen naam. Leer je docenten dan ook met sociale media om te gaan. Organiseer workshops en laat de socialemediaman of –vrouw van je school feedback geven. Zo worden zij beschermer van hun eigen naam en houden ze ook nog eens voeling met de belevingswereld van hun leerlingen.

Tip 7) Betrek de ouders

Een moeilijke vraag: wie is er verantwoordelijk voor dat kinderen mediawijs worden: de ouders of school? Het antwoord is volgens mij ‘beide’. Samen moeten zij ervoor zorgen dat de leerlingen burgers worden die klaar zijn voor de toekomst. Ook ouders moeten dus weten wat hun kinderen online uitspoken. School kan ze daarbij helpen. Bijvoorbeeld door een informatieavond over sociale media te organiseren. Gaat dat wat ver? Misschien. Maar het zal je ook veel werk besparen.

Mist u nog tips die scholen kunnen helpen bij het omgaan met sociale media? Of kent u goede voorbeelden van scholen die sociale media al in hun communicatiestrategie geïntegreerd hebben? Laat een reactie achter of stuur via twitter een berichtje naar @fanmeel.

 

Avatar van Joris van Meel

Joris van Meel

Online man van redactioneel communicatiebureau Ravestein & Zwart in Nijmegen. Adviseert organisaties over hun online communicatiestrategie, verzorgt op maat gemaakte workshops over bijvoorbeeld de inzet van sociale media en bouwt en beheert communities. Als tekstschrijver is hij – door zijn loopbaan als docent – vaak bij klanten uit het onderwijs betrokken.

Twitter LinkedIn 

  • Twitter
  • LinkedIn
  • Facebook
  • Pinterest
  • Delicious
  • StumbleUpon
  • Add to favorites
  • RSS
  • Email
  • Print

1 reactie

  1. Avatar van Joris van Meel

    @ Salima: Heb zelf geen ervaring met Nationale Mediacoaches, maar kan me voorstellen dat scholen iemand inschakelen die hen helpt bij het opzetten van een plan: hoe gaan we nu om met leerlingen die zich online begeven en hoe kunnen we de kracht van de sociale media zelf benutten?

     

    @ Erno: Mooi! Een positievere blik op mijn punt 5. Dank voor je kijktip. 

Reageer

Leuk dat je een reactie wilt achterlaten! Houd er wel rekening mee dat alle reacties eerst gecontroleerd worden.

XHTML: Je kunt de volgende tags gebruiken:: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>


zes − 2 =